Ucapan YB Teresa Kok, Ahli Parlimen Seputeh Pada 27 November 2007 Dalam Perbahasan Peringkat Jawatankuasa Kementerian Pengangkutan
Butiran: 060000 Pengangkutan Darat
Scam E-KESIHATAN
Datuk pengerusi,
Saya ingin bangkitkan kes berkenaan dengan e-Kesihatan.
Pada 3 September 2007, Jabatan Pengangkutan Jalan Raya (JPJ) memeterai perjanjian dengan Supreme System Sdn Bhd untuk melancarkan E-Kesihatan online pada 1 Oktober 2007. Syarikat ini akan mengenakan bayaran RM80 ke atas pemandu semua kenderaan komersial untuk mengadakan pemeriksaan badan. Program diumumkan oleh YB Menteri Pengangkutan tanpa menghirau bantahan kuat daripada banyak pihak.
Pada 16 September 2007, Timbalan Ketua Pengarah JPJ Haji Solah Hassan berkata JPJ telah mendapat persetujuan daripada Kementerian Kesihatan untuk melaksanakan skim ini., tetapi anehnya pengumuman ini dinafikan oleh Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Tan Sri Dr. Ismail Merican.
Tiga hari kemudian, pada 19 September 2007 – YB Menteri Kesihatan berkata kabinet telah JPJ telah mencabuli Standard of Procedure kerana mereka tidak pernah menghantar kertas kabinet, dan tidak pernah mengadakan perundingan dengan Kementerian Kesihatan dan EPU. Kabinet kemudian menunda projek ini menyerahkan projek ini untuk kajian lebih lanjut oleh EPU.
Soalan saya ialah:
i. Pada mulanya, siapakah yang memberi kuasa kepada JPJ untuk menandatangani persetujuan dengan SUPREME SYSTEM SDN BHD untuk melaksanakan skima E-KESIHATAN tanpa mendapat kebenaran daripada kabinet?
ii. Skim ini ditolak oleh kabinet kerana JPJ tidak mengikut STANDARD OPERATION PROCEDURE. Kenapakah JPJ sengaja tidak mengikut kehendak dan prosedur kabinet?
iii. TIMBALAN KP JPJ pernah memberitahu media bahawa kementerian kesihatan, MMA dan MMC bahawa persetujuan telahpun diberi kepada JPJ untuk melancarkan E-KESIHATAN pada 1 OKTOBER 2007, tetapi kenyataan ini dinafikan oleh kesemua pihak yang disebutkan di atas. Apa yang telah berlaku dalam skim E-Kesihatan ini?
Apakah pihak kementerian telah mengambil tindakan disiplin terhadap pegawai JPJ, khususnya Timbalan Ketua Pengarah JPJ Solah Hassan yang telah memesongkan kabinet dan rakyat? Kalau ya, apakah tindakan yang telah diambil? Kalau tidak, kenapa?
Harga Saman Yang Terlalu Tinggi
080000 Keselamatan Jalan Raya
Saman pelanggaran jalan raya RM300. Harga saman adalah terlalu tinggi – tidak patut, saman trafik yang tinggi ini pun secara tidak langsung menggalakkan rasuah. Apakah kementerian pengangkutan telah menjalankan kajian bahawa saman yang berharga tinggi boleh merendahkan kes kemalangan jalan raya dan menjadikan pemandu kita lebih bertanggungjawab?
Saya bercadang supaya kerajaan menegakkan papan tanda untuk memberitahu pemandu kereta bahawa mereka dipantau oleh kamera, seperti apa yang dilakukan di banyak negara maju. Ini juga merupakan tanda sopan dan ‘civilise’ daripada pihak kerajaan.
Fi Ujian Memandu Kereta Terlalu Tinggi
Butiran 060400: Pengujian dan perlesenan Pemandu
Saya menerima aduan bahawa bayaran menjalani ujian memandu adalah terlalu tinggi – Kosnya hampir RM1,000 seorang. Kenapakah kos ini begitu tinggi? Apakah kementerian telah memantau tentang kos ujian pemandu yang dikenakan oleh institut pemandu ini?
Urban Transport Authority Masih Berfungsikah?
Pada tahun 2004, YB Menteri telah mengumumkan penubuhan Urban Transport Authority untuk mengkaji dan memantau keadaan trafik di Kuala Lumpur. Apakah perbadanan ini masih wujud? Apakah pencapaiannya setakat ini? Apakah Urban Transport Authority ini akan melaksanakan ‘congestion pricing’ pada tahun yang akan datang sebagaimana apa yang diumumkan oleh Datuk Bandar Kuala Lumpur?
Promosi KLIA
Saya ingin minta YB Menteri untuk memberitahu dewan yang mulia ini tentang keuntungan ataupun kerugian KLIA sejak ia mula dioperasi. Saya mendapati KLIA selalunya kelihatan kosong dan kurang penumpang ataupun pelancong. Apakah pihak KLIA telah mengadakan rancangan ataupun pakej promosi untuk menarik lebih syarikat penerbangan asing untuk datang ke KLIA? Apakah pihak KLIA telah mengkaji sebab-musebab sesetengah syarikat penerbangan enggan datang ataupun bersinggah di KLIA? Apakah pihak KLIA mengadakan perancangan untuk membantu syarikat-syarikat penerbangan asing ini untuk menubuh pejabat serantau ataupun membantu perkembangan perniagaan syarikat penerbangan asing sebagai langkah untuk menggalakkan syarikat penerbangan asing untuk menggunakan KLIA?
Teresa Kok
JPJ has clearly acted ultra vires in awarding the health screening contract to a company which has no expertise in regulating medical professionals. The Health Ministry is also excluded from the decision making process.
The result is the creation of an unnecessary parasite on the supply chain that would burden the public and enrich a few people behind this company.
I remember the company claims that they would provide database services to JPJ. Can’t JPJ get a few diligent but unemployed graduates to maintain the database? An excel database would be sufficient.
KLIA is a weird place. When I am in Changi airport, I see many Caucasians, Japanese who looks business-like, power players in the corporate world. In KLIA, I encounter many Indonesians and Bangladesh blue collar workers. I am not demeaning their status (as I believe most of them labour honestly) but this reflects where the high value end of business process is located.
(note: most of regional office of MNCs are down in that little dot)