PUAN TERESA KOK SUH SIM [ SEPUTEH ] minta MENTERI DALAM NEGERI menyatakan langkah diambil oleh Jabatan Imigresen untuk mengatasi masalah kesesakan dan kelewatan meluluskan kemasukan pelawat asing di KLIA dan semua lapangan terbang antarabangsa di Malaysia. Adakah Kerajaan akan menambah pegawai imigresen di semua lapangan terbang antarabangsa.
JAWAPAN
Tuan Yang Di Pertua,
Untuk makluman Ahli Yang Berhormat, lapangan terbang utama negara iaitu Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) telah menerima purata penerbangan antarabangsa sebanyak 470 sehari dengan kehadiran penumpang sebanyak 49,000 orang sehari. Manakala untuk lapangan terbang antarabangsa utama yang lain seperti Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu menerima purata penerbangan purata sebanyak 52 penerbangan dengan bilangan penumpang purata seramai 5,800 orang.
Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching menerima penerbangan antarabangsa dengan purata penerbangan 31 sehari dengan purata bilangan penumpang seramai 4300 orang. Manakala untuk Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang menerima penerbangan antarabangsa sebanyak 32 penerbangan sehari dengan jumlah penumpang seramai 3600 orang.
Bagi mengatasi masalah kesesakan di KLIA dan juga lapangan antarabangsa yang lain, antara inisiatif jangka pendek yang telah diambil oleh Kementerian ini melalui Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) adalah seperti berikut:
i. penambahan 10 kaunter pemeriksaan baharu, menjadikan keseluruhan 60 kaunter telah diwujudkan di balai ketibaan KLIA Terminal 1. Penambahan kaunter ini telah meningkatkan kecekapan sebanyak 40% penurunan waktu menunggu daripada 111 minit kepada 67 minit pada waktu puncak;
ii. penyediaan kaunter khas bagi penumpang berkeluarga bersama warga emas, kanak-kanak dan Orang Kurang Upaya (OKU) disediakan;
iii. penugasan pegawai tambahan sebagai usherer untuk menyurai dan mempercepatkan pergerakan pengembara di barisan menunggu;
iv. mewujudkan Pasukan Khas Tindak Cepat atau Quick Response Team (QRT) yang memastikan kaunter beroperasi sepenuhnya (100%) terutamanya pada waktu puncak;
v. perluasan penggunaan autogate di KLIA kepada pemegang Pas Jangka Panjang dan 10 warganegara berisiko rendah (Amerika Syarikat, Arab Saudi, Australia, Brunei, Jerman, Jepun, Korea Selatan, New Zealand, Singapura dan United Kingdom);
vi. menambah baik SOP semakan di kaunter imegresen dengan mengecualikan pembuktian kemampuan kewangan untuk kemasukan menggunaan Pas Lawatan Sosial; dan
vii. merancang dan menyusun kekuatan pegawai selaras dengan kemudahan yang disediakan pada setiap cuti umum bagi memastikan kelancaran perkhidmatan kaunter semasa cuti umum.
Pelaksanaan inisiatif di atas telah berjaya mengurangkan waktu menunggu untuk pemeriksaan imigresen terutamanya pada waktu puncak sehingga 40%.
Selain itu, JIM telah melaksanakan pengambilan pegawai baharu bagi tahun 2023 seramai 942 orang. Daripada jumlah ini, seramai 261 pegawai ditempatkan di KLIA, 137 di Kompleks Sultan Abu Bakar, 316 di Bangunan Sultan Ismail (BSI), 6 pegawai di Lapangan Terbang Kota Kinabalu dan 222 pegawai di lain-lain Pejabat Imigresen Negeri/ Cawangan. Kehadiran pegawai-pegawai ini adalah untuk meningkatkan kecekapan kawalan dan pemeriksaan di pintu-pintu masuk utama negara.
Sekian, terima kasih.