Campurtangan Menteri Pelancongan Seni dan Budaya YB Datuk Tiong King Sing dalam insiden layanan imigresen terhadap pelancong dari Negara China baru-baru ini menunjukkan kekurangan komunikasi dan ketidaksehaluan di antara agensi kerajaan terhadap pelancong asing.
Saya mencadangkan kabinet yang bermesyuarat pada hari Rabu akan menubuhkan satu jawatankuasa khas yang terdiri daripada pelbagai agensi kerajaan untuk membincangkan SOP berkenaan pelancong asing, dan juga merangka strategi untuk menarik lebih pelancong asing untuk melawat Malaysia dan menjayakan Tahun Melawat Malaysia 2025.
Industri pelancongan Malaysia menghadapi saingan yang kuat daripada negara-negara jiran kita. Mengikut laporan akhbar, Negara Thai telah terima 9.47 juta pelancong asing daripada bulan Januari hingga Mei pada tahun ini. Kebanyakan pelancong asingnya adalah daripada negara-negara Timur Asia dan ASEAN. Pelancong asing juga telah menyumbang pendapatan sebanyak RM51.7 bilion kepada negara Thai dalam tempoh ini.
Angka tersebut adalah jauh lebih tinggi berbanding dengan Malaysia. Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia meramalkan 16.1 juta pelancong antarabangsa akan melawat Malaysia pada tahun ini, dan hasil pelancongan dijangka mencecah RM49.2 bilion, dengan matlamat menerima 5 juta pelancong China.
Sehubungan dengan itu, kerajaan juga telah menetapkan sasaran 23.5 juta pelawat antarabangsa dan RM76.8 bilion pendapatan yang dijana daripada pelancongan menjelang 2025. Kedatangan pelancong asing secara beramai-ramai akan menggiatkan ekonomi negara kita dan meningkatkan pendapatan warga Malaysia.
Kekuatan Malaysia dari segi penarikan kemasukan pelancong asing berbanding dengan negara-negara jiran adalah kepelbagaian kaum dan bahasa dan budaya, seperti slogan “Malaysia Truly Asia”; manakala kekurangan kita adalah kurang persefahaman di antara agensi kerajaan dan industri yang mempromosi pelancongan dengan agensi penguatkuasaan.
Keadaan ini menyebabkan pelancong asing yang menghadapi salah komunikasi (miscommunication) dengan pihak penguatkuasaan mengheboh-hebohkan pengalaman mereka yang kurang manis di Malaysia di media sosial di negara mereka masing-masing, dan menjejaskan usaha industri pelancongan dan kerajaan untuk menarik kemasukan warga asing ke Malaysia.
Tibalah masanya bagi Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia di bawah Kementerian Pelancongan, Jabatan Imigresen dan PDRM di bawah Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Luar Negeri untuk duduk bersama untuk mengeluarkan SOP terhadap pelancong asing, di samping merangkakan strategi yang mesra dengan pertumbuhan industri pelancongan.