Soalan YB Seputeh di Dewan Rakyat – Minta Menteri Dalam Negeri menyatakan langkah untuk menambah baik perkhidmatan imigresen di lapangan-lapangan terbang antarabangsa dan KIK johor Bahru. Apakah Kementerian akan meluluskan “Visa On Arrival” bagi pelancong negara-negara tertentu.
Jawapan:-
Tuan Yang Di Pertua,
Untuk makluman Ahli Yang Berhormat, Visa on Arrival (VOA) merupakan satu kemudahan visa yang diberikan eksklusif kepada pelancong negara China dan India yang datang dari negara ketiga iaitu Singapura, Thailand, Indonesia dan Brunei melalui pintu masuk udara, darat dan laut yang telah ditetapkan sahaja. Pada masa kini, Kerajaan belum bercadang untuk memberikan kemudahan VOA kepada pelancong selain daripada warganegara China dan India.
Namun demikian, Kerajaan sedang mengkaji penambahbaikan syarat dan kriteria berkaitan kemudahan VOA yang telah diberikan kepada dua negara tersebut bagi menambah baik daya tarikan pelancong seterusnya meningkatkan jumlah pelawat yang masuk ke negara. Bagi pelancong dari negara-negara lain boleh menggunakan kemudahan e-Visa yang mana pemakluman kelulusan e-Visa akan diperolehi dalam tempoh dua (2) hari bekerja.
Selain itu, antara inisiatif jangka pendek yang telah diambil oleh Kementerian ini melalui Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) bagi menangani kesesakan di KLIA adalah seperti berikut:
i) Penyediaan kaunter khas bagi penumpang berkeluarga bersama warga emas, kanak-kanak dan Orang Kurang Upaya (OKU) disediakan di kaunter 36 dan 37;
ii) Penugasan pegawai tambahan dari kalangan pegawai penguatkuasa Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan lantikan MySTEPS sebagai usherer untuk menyurai dan mempercepatkan pergerakan pengembara di barisan menunggu;
iii) Memperkasakan Pasukan Khas Tindak Cepat ata Quick Response Team (QRT) daripada 20 orang kepada 38 orang bagi memastikan kaunter beroperasi sepenuhnya (100%) terutamanya pada waktu puncak;
iv) Peluasan penggunaan autogate kepada pemegang Pas Jangka Panjang dan 10 warganegara berisiko rendah (Amerika Syarikat, Arab Saudi, Australia, Brunei, Jerman, Jepun, Korea Selatan, New Zealand, Singapura dan United Kingdom); dan
v) Menambahbaik standard operating procedures (SOP) semakan di kaunter Imigresen dengan mengecualikan pembuktian kemampuan kewangan untuk kemasukan menggunakan Pas Lawatan Sosial.
Pelaksanan inisiatif di para (i) hingga (v) mula dilaksanakan secara berperingkat bermula 1 Februari 2023 telah berjaya mengurangkan waktu menunggu untuk pemeriksaan imigresen sehingga 20% – 30%.
Dalam hal ini, Kementerian ini juga telah mengambil beberapa inisiatif bagi menangani kesesakan di Tambak Johor yang kini menjadi tumpuan orang ramai di media. Antara inisiatif yang dilaksanakan adalah seperti berikut:
i) Penambahan Autogate Malaysian Automated Clearance Syetem (MACS) Warga Asing; dan
ii) Penambahan 33 kaunter Malaysia Biometric Identification of Motorbikes (MBIKE) di kompleks Sultan Abu Bakar (KSAB)
Selain itu, Kementerian ini juga sedang meneliti cadangan untuk mewujudkan kaunter dan autogate tambahan bagi meningkatkan kapasiti seta kecekapan pemeriksaan.