Tarikh : 28 Ogos 2007 (Selasa)
Soalan : 11
Puan Teresa Kok Suh Sim ( Seputeh ) minta MENTERI PENGANGKUTAN menyatakan langkah yang diambil oleh AirAsia untuk membantu penumpang yang cacat. Apakah Kerajaan akan mendapat balik RM 60 juta subsidi yang telah diberi kepada AirAsia selepas FAX (anak syarikat AirAsia) memulangkan semua perjalanan penerbangan yang tidak memperoleh keuntungan yang melibatkan Sabah dan Sarawak kepada MAS.
JAWAPAN :
Tuan Yang Di Pertua,
AirAsia telah mengambil langkah-langkah sewajarnya untuk membantu penumpang-penumpang yang cacat. Antaranya, syarikat ini telah meningkatkan kemudahannya untuk memenuhi keperluan penumpang-penumpang ini. AirAsia akan memperoleh 2 ambulifts, yang akan digunakan untuk membawa penumpang-penumpang kurang upaya ini daripada ground ke pesawat dan sebaliknya. Selain itu, tandas pesawat AirAsia juga telah dilengkapi dengan pemegang khas (Special built in handles) khusus untuk membantu golongan penumpang kurang upaya ini sewaktu berada di tandas.
Kerajaan telah memberikan RM60 juta kepada syarikat Fly Asian Xpress (FAX) sebagai pendahuluan bagi syarikat ini untuk mengadakan perkhidmatan udara luar bandar (Rural Air Services- RAS). Pendahuluan ini telah digunakan oleh syarikat ini untuk memulakan operasi RAS merekan di Sabah dan Sarawak dan semua perkiraan ini akan ditentukan apabila FAX menghentikan khidmatnya pada 30th Sept.