Bahagian Ketiga Ucapan Perbahasan Bajet 2016 saya adalah berkenaan Mara Inc membeli Dudley House dengan harga yang melebihi harga pasaran & dasar baru DBKL yang mengurangkan tempat letak kereta di bangunan komersial baru:
Apakah Siasatan Ke Atas Pembelian Dudley House Oleh MARA Inc di Melbourne?
=================================================
Pada waktu bila skandal 1MDB dibincang dengan hangatnya di dalam dan di luar Parlimen, saya ingin tanya pihak Kerajaan, khususnya SPRM, apakah siasatan telah dijalankan terhadap isu pembelian Dudley House oleh Mara Inc dengan AUD22.5 juta manakala harga sebenarnya ialah AUD17.8 juta sahaja.
Mengikut laporan akhbar The Age di Australia, perbezaan di antara harga pembelian dan harga sebenar Dudley House sebanyak AUD4.75 juta telah dijadikan sebagai “introduction and consultancy fees” ataupun “kickbacks” dan disalurkan kepada satu shelf company Singapura yang berkaitan dengan Pengerusi Mara Inc, Mohammad Lan Allani dan CEO Mara Abdul Halim Rahim.
Selain itu, National Oversight and Whistleblowers (NOW) juga mengadu selain daripada kes Dudley House, Mara juga menggunakan shelf companies yang lain untuk membeli tiga hartanah yang lain di Melbourn, iaitu 746 Swanston Street, 51 Queen Street dan 33 Exhibition Street dengan jumlah nilai sebanyak AUD63.5 juta.
Dalam artikel “Strong Sabah connection in Mara’s Aussie buys” yang disiarkan dalam Free Malaysia Today yang bertarikh 25 Jun 2015, YB dari Kawasan Ketereh mengesahkan bahawa cadangan yang diluluskan oleh Lembaga Mara haruslah diluluskan oleh Kementerian Kemajuan Luar Badar dan Wilayah, dan lepas itu dihantar kepada Kementerian Kewangan ataupun National Economic Council.
Kenyataan YB Kawasan Ketereh ini menunjukkan bahawa keputusan pembelian hartanah yang melebihi harga pasaran di Australia ini memang diketahui dan diluluskan oleh pihak kerajaan. Memandangkan kes pembelian hartanah melebihi harga pasaran dan pemberian “kickbacks” ini telah luas dilaporkan oleh media di Australia, saya ingin tahu apakah langkah yang telah diambil oleh pihak kerajaan dan SPRM berkenaan segala tuduhan yang disiarkan di media Australia ini?
Apakah hasil siasatan dalam kes ini dan apakah kerajaan akan mendakwa pihak yang terlibat ini ke mahkamah?
Dasar Kurangkan Tapak Letak Kereta di Bangunan Baru di Pusat Bandar Kuala Lumpur
=================================================
Datuk yang diPertua, saya telah banyak kali menyuarakan ketidakpuasan saya terhadap cara DBKL yang meluluskan banyak kondominium dan bangunan komersial yang mempunyai kepadatan yang tinggi tanpa ambil kira isu trafik dan kawasan lapang bagi penduduk. Sekarang saya ingin menyuarakan kebimbangan saya terhadap dasar DBKL yang baru yang mengurangkan 30% tempat letak kereta di projek komersial yang baru. Alasan DBKL adalah demi menggalakkan orang ramai guna pengangkutan awam.
Saya ingin minta Kementerian Wilayah Persekutuan untuk menyenaraikan projek dan lokasi kesemua bangunan komersial baru yang dikurangkan tempat letak kereta tersebut.
Saya ingin nyatakan bahawa saya amat tidak setuju dengan langkah DBKL ini. Masalah sekarang ialah ramai orang ingin guna pengangkutan awam tetapi banyak tempat di Kuala Lumpur masih tiada LRT dan bas.
Walaupun pihak DBKL dan Kementerian WP berkata banyak tempat akan disambung dengan sistem LRT pada beberapa tahun yang akan datang, tetapi kita mesti juga tahu sistem LRT masih belum dapat memasuki banyak kawasan kediaman. Dasar DBKL yang kurangkan tempat letak kereta di projek baru komersial ini hanya membayangkan perancangan yang kurang rapi dan menyusahkan rakyat. Saya ingin minta DBKL mengkaji semula dasar yang tidak mesra rakyat ini.
DBKL Harus Menghendaki Pemaju Untuk Menempatkan Semula Setinggan Ataupun Memberi Pampasan Kepada Setinggan Sebelum Projek Mula
=================================================
Saya ingin minta DBKL menghendaki pemaju yang ingin memajukan apa-apa tempat untuk memberi pampasan kepada setinggan sebelum projek mereka bermula.
Saya terima aduan daripada setinggan yang telah duduk duduk berpuluh-puluh tahun di tapak di Chan Sow Lin, iaitu di Geran 37713, Lot 260 Seksyen 92 dan Geran 25272, Lot 3240 Seksyen 92 Town and District Kuala Lumpur, di mana mereka dihalau oleh tuan tanah baru yang enggan membayar apa-apa ganti-rugi ataupun kos pemindahan kepada mereka. Saya berharap DBKL boleh menunjukkan keprihatinan terhadap rintihan golongan miskin seperti ini di Kuala Lumpur.