PEMBERITAHUAN PERTAYAAN DEWAN RAKYAT
PERTAYAAN : LISAN
DARIPADA : YB.PUAN TERESA KOK SUH SIM [SEPUTEH]
TARIKH : 25MEI2015
SOALAN : 37
- PUAN TERESA KOK SUH SIM [SEPUTEH] minta MENTERI PELANCONGAN DAN KEBUDAYAAN menyatakan sebab penurunan kemasukan pelancong asing ke Malaysia pada satu tahun yang lepas.Apakah strategi dan rancangan Kementerian untuk menarik lebih ramai pelancong ke Malaysia
JAWAPAN : DATO’SERI MOHAMED NAZRI BIN ABDUL AZIZ MENTERI PELANCONGAN DAN KEBUDAYAAN
Tuan Yang DI-Pertua,
Pada tahun 2014, Malaysia merekodkan ketibaan seramai 27.4 juta orang pelancong asing iaitu peningkatan sebanyak 6.7% berbanding dengan jumlah ketibaan pada tahun 2013 meskipun terdapat beberapa cabaran yang disebabkan oleh insiden-insiden berikut:
(i) insiden kehilangan pesawat Syarikat penerbangan Malaysia MH370 pada bulan Mac 2014;
(ii)kes penculikan rakyat Republik Rakyat China (RPC) di Semporna, sabah pada awal bulan April 2014;
(iii)tragedi MH17 pada Julai 2014 dan QZ8501 pada Disember 2014;dan
(vi)kejadian banjir besar yang melanda beberapa buah negeri di Malaysia pada penghujung 2014.
Insiden-insiden seperti ini telah memberi impak negative kepada beberapa pasaran tertentu seperti China dan Taiwan namun secara keseluruhan ketibaan pelancong masih merekodkan pertumbuhan positif.
Tuan Yang di-Pertua,
Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan melalaui Tourism Malaysia mengguna pakai beberapa strategi utama bagi memastikan bilangan kemasukan pelancong ke Malaysia akan terus meningkat seperti yang berikut;
(i) Menjalankan pemasaran digital dengan lebih giat lagi dengan pembangunan aplikasi, pemasaran enjin carian , laman web, produksi video viral, media sosial, pemasaran mudah alih dan sebagainya;
(ii) Mempergiatkan lagi kerjasama dengan syarikat penerbangan antarabangsa bagi menwujudkan penerbangan khas dan laluan baru untuk meningkatkan lagi ketibaan menerusi perjalanaan udara;
(iii) Menarik lebih ramai lagi pelancong asing ke Malaysia dengan kerjasama syarikat-syarikat penerbangan antarabangsa yang mempunyai perkhidmatan ke Singapura dan Thailand menerusi promosi pakej-pakej pelancongan dwi-destinasi;
(iv) Mengalakkan kemasukan pelancong antarabangsa yang berada di Singapura,Indonesia dan Thailand dengan pelbagai jenis pengangkutan seperti kapal terbang, kereta api, bas, kereta seperti Fly and Drive Malaysia;
(v)Memberi tumpuan promosi ke Bandar-bandar kedua dan ketiga di pasaran sasaran menerusi saluran media yang sesuai seperti televisyen dan platform dalam talian bagi menjana pasaran baharu untuk Malaysia;
(vi) Membuat promosi kepada persatuan-persatuan seperti kelab-kelab basikal, persatuan “clan”, China Muslim Travel Association, dan sebagainya dengan penawaran pelbagai pakej pelancongan yang menarik;
(vii) Berkejasama dengan organisasi-organisasi yang mempunyai rangkaian pangkalan data yang besar seperti institusi kewangan dan syarikat peruncitan dalam melaksanakan kempen pemasaran melalui e-mel;
(viii) Meningkatkan ketibaan pelancong dari pasaran ASEAN kerana ASEAN adalah merupakan penyumbang ketibaan pelancong terbesar ke Malaysia; dan
(ix) Memperkenalkan 50 acara dan perayaan utama untuk dipromosikan semasa MyFest 2015.Acara-acara baru termasuklah “INTERNATIONAL MASK FESTIVAL”, INTERNATIONAL ABORIGINES FESTIVAL , E-Street Festival (sempena Formula E-Race) dan Iftar@KL selain daripada acara-acara tahunan seperti Citrawarna, Magic of the Night, Majlis Rumah Terbuka dan sebagainya.
Sekian,terima kasih.