PERTANYAAN : LISAN
DARIPADA : Puan Teresa Kok Suh Sim
Tarikh : 03.04.2007
SOALAN:
Minta MENTERI TENAGA, AIR DAN KOMUNIKASI menyatakan bilangan perngguna air rumah dan syarikat di Kuala Lumpur, Negeri Selangor dan Putrajaya yang bekalan airnya diputuskan selepas penswastaan Syabas. Bilakah Syabas akan memperkenalkan kad pra-bayar terhadap bekalan air pada masa hadapan.
JAWAPAN
Tuan Yang Dipertua,
Untuk Makluman Ahli Yang Berhotmat,
Pihak SYABAS mempunyai Prosedur Operasi Piawai ( Standard Operating Procedure ) untuk pemotongan bekalan air. Bil air biasanya dikeluarkan serta-merta selepas pembacaan meter dilakukan.
Didalam bil tersebut turut tertera kenyataan bahawa bekalan air akan dipotong sekiranya bil tidak dibayar dalam masa 2 minggu. Selepas tamat tempoh tersebut, biasanya bekalan air tidak terus dipotong dimana pihak SYABAS akan mengeluarkan satu surat amaran. Selepas surat amaran tersebut dikeluarkan dan bayaran bil tertunggak masih belum diselesaikan dengan segera, barulah bekalan air akan dipotong.
Berdasarkan prosedur operasi tersebut, bilangan pengguna air di Kuala Lumpur, Negeri Selangor dan Putrajaya yang bekalan airnya diputuskan selepas SYABAS mengambil alih fungsi PUAS ialah sebanyak 364,200 akaun. Pecahan terperinci mengikut jenis akaun pengguna bagi tempoh 2005 hingga 2006 adalah seperti berikut:
Untuk Makluman Ahli Yang Berhotmat,
Setakat 28 Februari 2007 jumlah keseluruhan akaun pengguna di bawah SYABAS adalah sebanyak 1,508,718 akaun. Jumlah tersebut adalah merangkumi akaun yang aktif dan akaun yang dipotong bekalan airnya.
Pada masa ini pihak SYABAS sedang mengkaji kesesuaian dan keperluan untuk melaksanakan kad prabayar bagi perkhidmatan bekalan airnya. Kementerian difahamkan bahawa kajian yang dijalankan masih lagi di peringkat awal. Oleh yang demikian, pihak SYABAS masih belum dapat menetapkan jangka waktu untuk melaksanakan kad prabayar ini.