SOALAN NO. 4
PEMBERITAHUAN PERTANYAAN DEWAN RAKYAT
PERTANYAAN:LISAN
TARIKH:19 JUN 2012 (SELASA)
DARIPADA:PUAN TERESA KOK SUH SIM
[SEPUTEH]
SOALAN:
Puan Teresa Kok Suh Sim [ Seputeh ] minta MENTERI KERJA RAYA menyatakan sebab Kementerian melantik Smart Tag sebagai sistem yang digunakan di semua plaza tol di lebuh raya bertol. Apakah Kementerian akan menghendaki syarikat tersebut menambahbaik keberkesanan Smart Tag memandangkan sistem ini semakin tidak berkesan dan malah menyumbangkan kepada kesesakan di plaza tol.
JAWAPAN:
Tuan Yang Di-Pertua;
Syarikat Touch N Go Sdn. Bhd. (TNGSB) – dahulu dikenali sebagai Rangkaian Segar Sdn. Bhd. (RSSB) – ialah sebuah syarikat yang ditubuhkan pada Oktober 1996. Menerusi usaha sama Kerajaan, syarikat berkenaan pada bulan Mac 1997 telah melancarkan kaedah pembayaran kad prabayar kutipan tol elektronik (ETC) yang dikenali sebagai Touch N Go. Manakala perati SmartTAG pula ialah alat pemancar data inframerah yang diperkenalkan pada bulan Mac 1999 sebagai kemudahan kepada pengguna membuat transaksi pembayaran tol tanpa perlu berhenti di plaza tol. Pada peringkat awal system Touch N Go ini telah dilaksanakan di Lebuh Raya PLUS dan Metracmac sebelum ia diterima pakai di semua lebuh raya.
Untuk makluman Ahli Yang Berhormat, sebelum pengenalan SmartTAG pada tahun 1999, terdapat pelbagai jenis sistem kutipan tol elektronik yang dilancarkan oleh beberapa buah syarikat konsesi tertentu. Sehubungan itu mulai 1 Julai 2004, Kerajaan telah memutuskan supaya system kutipan tol elektrik di semua lebuh raya di negara ini diseragamkan menerusi sistem pembayaran elektronik bersepadu tunggal, iaitu Touch N Go/ SmartTAG. Dasar ini bertujuan mengelakkan timbul kekeliruan dan kesulitan kepada pengguna, sekali gus menjimatkan kos pembelian kad dan peranti yang berasingan. Sehingga kini, secara purata lebih daripada 50% pengguna lebuh raya telah memilih untuk menggunakan kad Touch N Go sebagai pembayaran tol sejak ia dilancarkan hampir 15 tahun lalu.
Untuk makluman Ahli Yang Berhormat juga, masalah kesesakan di plaza-plaza tol lebuh raya bukanlah berpunca daripada penggunaan system Touch N Go dan SmartTAG, sebaliknya penggunaan sistem elektronik ini sebenarnya telah membantu pengguna melicinkan dan menjimatkan masa perjalanan mereka. Berdasarkan pemerhatian oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM), masalah kesesakan di plaza-plaza tol khususnya pada waktu puncak ialah disebabkan oleh ramai pengguna yang memilih untuk bayaran transaksi secara tunai, di samping faktor kesilapan penggunaan On-Board Unit (OBU) untuk peranti SmartTAG akibat daripada kecuaian pengguna, seperti kekurangan baki kredit masalah bateri dan sebagainya.
Sehubungan itu bagi menggalakkan lagi penggunaan sistem kutipan tol elektronik, Kementerian Kerja Raya mulai tahun ini telah menetapkan sasaran penggunaan kad Touch N Go, iaitu sekurang-kurangnya 60% untuk lebuh raya dalam bandar dan 35% untuk lebuh raya antara bandar. Di samping itu, syarikat TNGSB juga telah mengambil inisiatif dengan menambahkan lagi bilangan pusat jualan, khususnya fasiliti tambah nila dan “Tambah Nilai Automatik”. Pada masa kini terdapat lebih daripada 7,000 pusat tambah nilai Touch N Go di seluruh negara dan 31 Touch N Go spot, iaitu pusat khidmat pelanggan TBGSB di stesen-stesen konsesi lebuh raya juga telah diarah untuk meningkatkan tahap perkhidmatan di plaza-plaza tol, khususnya pada waktu puncak dan musim perayaan tertentu.
Sekian, terima kasih.