PEMBERITAHUAN PERTANYAAN BAGI JAWAB LISAN DEWAN RAKYAT
PERTANYAAN : LISAN
DARIPADA : YB TERESA KOK SUH SIM (SEPUTEH)
TARIKH : 9 JULAI 2008 (SELASA)
RUJUKAN : 22
SOALAN :
Puan Teresa Kok Suh Sim (Seputeh) minta MENTERI WILAYAH PERSEKUTUAN menyatakan bilangan aduan tentang masalah perumahan yang diterima oleh Jabatan Pengurusan Harta di DBKL. Sila nyatakan jumlah pegawai yang bekerja di jabatan tersebut dan usaha Kementerian untuk meningkatkan produktiviti jabatan ini.
JAWAPAN :
Tuan Yang Di-Pertua.
Untuk makluman Ahli Yang Berhormat bagi Seputeh, bilangan aduan tentang masalah perumahan yang diterima oleh pihak Jabatan Penilaian dan Pengurusan Harta (Pesuruhjaya Bangunan Kuala Lumpur) adalah lebih kurang 40 hingga 50 aduan bertulis setiap hari. Sebahagian besar aduan adalah mengenai perkara-perkara yang berkaitan dengan perjalanan Perbadanan Pengurusan (MC), permohonan Badan Pengurusan Bersama (JMB), aduan penyelenggaraan dan pengurusan bangunan.
Sejak penubuhan Bahagian Pesuruhjaya Bangunan Kuala Lumpur sebagai sebahagian daripada Jabatan Penilaian dan Pengurusan Harta, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mulai Julai 2007, sebanyak 2,108 aduan bertulis telah diterima. Di samping itu, pihak jabatan ini juga menerima aduan-aduan awam yang datang secara bersemuka atau melalui telefon.
Pada masa ini, fungsi dan tugas Pesuruhjaya bangunan Kuala Lumpur ini dijalankan oleh 9 orang Pegawai Penilaian dan kakitangan-kakitangan sedia ada di samping tugas hakiki masing-masing. Walaubagaimanapun, pihak DBKL telahpun mengambil tindakan untuk melantik 25 orang pegawai-pegawai dan kakitangan dari pelbagai gred secara kontrak. Mereka dijangka melaporkan diri dalam masa terdekat.