The PM’s department oversees a lot of important government agencies.
Many MPs participate in the debate at the committee’s stage especially the PM’s Department. As such, each MP would be allocated 10 minutes to speak.
Parliament resumed sitting yesterday after a six-week break. The first item on the agenda was the debate on the budget allocation to PM’s Department.
Kit Siang was the first to stand up. He took one and a half hour in the debate. He touched mainly on the methodology of the calculation of the Bumi equity in the country. He spoke till lunch break at 1pm.
Sitting resumed at 2.30pm with MP for Jasin speaking on some trivial matters. After his speech, I stood up, and to my surprise, none of the BN guys troubled me. The Speaker said I could proceed and I have to deliver a half-written speech which I thought I could only deliver today. 🙁
I think BN MPs were still in holiday mood and snoozing. They were not ready to make any speeches. Besides, MCA and Gerakan MPs dared not take up sensitive issues like Bumi equity or Zakaria’s case. The DAP MPs had a field day yesterday. If it was one-day cricket, BN, sitting on 200, had to chase 300 with one wicket left.
As the Speaker did not set a time limit, I managed to speak for about half an hour. None of the BN guys rebut me or intervened while I spoke. Unfortunately, nothing of what I have delivered appeared in the press today. Hence I blog about it instead!
Below is my speech and some pointers of my speech yesterday.
****************************************
Ucapan YB Teresa Kok, Ahli Parlimen Seputeh Dalam Perbahasan Peringkat Jawatankuasa Jabatan Perdana Menteri Dalam Rang Undang-undang Perbekalan 2007 Pada 6 November 2006
Saya ingin rujuk kepada
02000 Unit Perancang Ekonomi
03000 Unit Penyelarasan Pelaksanaan
04000 Bahagian Keselamatan Negara
180000 Pejabat Setiausaha Persekutuan Sabah
23000 SUHAKAM
24000 Institut Integriti Malaysia
Sistem Pilihan Raya
Sistem pilihanraya kita yakni First-Past-The-Post atau Single Member Plurality haruslah dikaji semula untuk memastikan peratusan undi rakyat yang dibuang oleh rakyat kepada parti politik yang berlainan boleh serasi dengan peratusan kerusi dalam Dewan Undangan Negeri dan Parlimen.
Sistem Frist-Past-The Post yang dipraktikkan sekarang menyebabkan bilangan kerusi yang dipegang oleh parti bukan pemerintah jauh kurang daripada parti pemerintah. Mengikut pengiraan yang dibuat oleh seorang Pengkaji politik Wong Chin Huat dalam pilihanraya 2004, sekiranya kita membuat satu pengiraan dari segi undi yang diperolehi oleh parti politik yang berlainan dengan kerusi Parlimen, maka 1 kerusi BN bersamaan dengan 22 ribu undi, 1 kerusi DAP dengan 58 ribu, 1 kerusi PAS diperolehi dengan 177 ribu dan 1 kerusi Parti Keadilan haruslah diperolehi dengan 625 ribu undi. Ini bermaksud nilai seorang pengundi BN adalah 3 kali ganda daripada pengundi DAP, 8 kali pengundi PAS dan 28 kali pengundi Parti Keadilan.
Saya menyeru kerajaan untuk menubuhkan satu Suruhanjaya untuk mengkaji semula sistem pilihan raya kita. Sistem pilihan raya kita sekarang juga tidak akan menggalakkan perwakilan wanita dan golongan terpinggir seperti orang asli, orang cacat dan sebagainya untuk dipilih menjadi wakil rakyat untuk memperjuangkan nasib golongan mereka.
Jadi saya mencadangkan supaya kita boleh menggubal sistem pilihanraya yang lebih adil seperti Mixed Member Proportionate di Negara German, sistem pilihan raya di Korea Selatan dan sebagainya yang mempraktikkan sistem “party list”, yang mana setiap pengundi boleh membuang dua undi, iaitu satu undi untuk calon kawasan pilihanraya manakala undi kedua untuk parti politik.
Sistem seperti ini pun akan memastikan perwakilan di Parlimen dan Dewan Undangan Negeri menjadi lebih adil, balanced dan saksama, dan membayangkan kehendak rakyat.
— Kerajaan Harus Memberi Peruntukan Tahunan Kepada Parti Politik Sebagai Langkah Membasmikan Politik Wang— Peruntukan Pembangunan Tahunan RM 2 Juta Hanya Diberi Kepada Ahli Parlimen BN Adalah Ketidakadilan dan Seolah-oleh Menggalakkan Politik Wang di Kalangan Wakil Rakyat BN
Misalnya: Ahli Parlimen Kota Kinabalu menggunakan peruntukan pembangunan tahunannya untuk membuat kerusi di tepi longkang yang termaktub namanya di Kota Kinabalu. Ini adalah satu
Urusan Parlimen
— Siapakah Setiausaha Dewan Rakyat yang baru? Siapakah orang yang paling berkuasa di Parlimen kita? Apakah perbezaan di antara kuasa Ketua Pentadbir dan Setiausaha Dewan Rakyat? Kenapakah Web-casting Sidang Parlimen yang dicadangkan oleh Kelab Penyokong Kerajaan (BBC) pada dua tahun yang lepas masih belum dilaksanakan? Apakah yang dibimbang oleh kerajaan BN tentang web-casting sidang Parlimen?
Pulihkan Pilihan Raya Kerajaan Tempatan Untuk mengelakkan korupsi dan penyelewengan di agensi kerajaan tempatan
Rumah Bagi Mangsa Setinggan Projek KL Linear City Yang Terbengkalai
Datuk yang diPertua, saya juga ingin tanya Menteri dan Timbalan Menteri Kementerian Wilayah Persekutuan bilakah kerajaan akan menunaikan janjinya dengan membina rumah kos rendah untuk diberi kepada setinggan KL Linear City? Lebih kurang 200 keluarga setinggan ini masih menunggu rumah yang dijanjikan oleh bekas Menteri Wilayah Persekutuan dan juga Datuk Bandar pada tahun 2002, janji dibuat oleh mereka ialah kerajaan akan mencari tapak dan membina rumah kos rendah kepada mereka seperti yang termaktub dalam Perjanjian Jualbeli yang dimeterai di antara syarikat KL Linear City dengan mereka. Saya membangkitkan isu ini hampir tiap-tiap sidang, saya berharap YB Menteri dan Timbalan Menteri yang baru ini boleh menyelesaikan masalah yang telah lama ini untuk membuktikan kerajaan mengotai janji.
Bilakah Pindaan Rang Undang-undang Kanun Keseksaan dan Kanun Tatacara Keseksaan Dilaksanakan?Saya difahamkan bahawa YDP Agong telahpun menyetujui dan menandatangani rang undang-undang Kanun Keseksaan dan Kanun Tatacara Keseksaan yang telah diluluskan di Parlimen pada 27 September dan diwartakan pada 5 Oktober, kenapakah kedua-dua rang undang-undang ini masih tidak dilaksanakan? Apabila berlakunya satu lagi kematian di lokap di balai polis, iaitu mendiang Suresh Kunasekaran pada dua minggu yang lepas, ramai orang tanya kenapakah undang-undang yang dipinda oleh Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen dan diluluskan oleh Parlimen kita masih tidak dilaksanakan?
Saya berharap YB Menteri yang menjaga hal ehwal undang-undang boleh memberi satu penjelasan di dewan yang mulia ini.
SUHAKAMApakah peranan yang dikehendaki oleh kerajaan terhadap SUHAKAM? Banyak cadangan dan komen SUHAKAM terhadap undang-undang yang meminggirkan hak asasi manusia dan sesetengah praktis itu tidak diambil-kira oleh kerajaan, tetapi sedihnya ahli suruhanjaya dan juga pekerja SUHAKAM yang membuat kritikan lantang tidak disambung kontrak mereka. Ini menyebabkan sesetengah pekerja yang mencintai hak asasi manusia meletakkan jawatan. Apakah SUHAKAM hanya dijadikan “window dressing” oleh kerajaan?
Saya juga merasa kesal bahawa Pengerusi SUHAKAM sekarang, Tan Sri Abdul Talib tidak begitu vokal terhadap hak asasi manusia seperti Tan Sri Musa Hitam, selain daripada beberapa isu yang berkaitan dengan undang-undang, beliau berdiam-diri terhadap banyak kes dan isu yang berkaitan dengan hak asasi manusia. Apakah ini kriteria bahawa beliau boleh dilanjutkan kontraknya sebagai Pengerusi SUHAKAM selama ini?
Saya berharap kerajaan boleh memberi satu jawapan yang memuaskan tentang pendirian dan peranan yang dihendaki terhadap SUHAKAM dalam dewan yang mulia ini.