1. Langkah Perdana Menteri YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin “membeli” kesetiaan para Ahli Parlimen PN dengan menawarkan jawatan tertinggi di Badan Berkanun dan Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) di samping membentuk kabinet pentadbiran yang mengandungi 70 orang Menteri dan Timbalan Menteri telah dengan sendirinya menarik perhatian ramai rakyat Malaysia. Oleh itu, saya tidak akan mengulas lebih lanjut mengenai perkara tersebut.
2. Walau bagaimanapun, sebagai bekas Menteri Industri Utama, saya ingin menyatakan bantahan terhadap cadangan Ahli Parlimen UMNO, Ahmad Nazlan Idris selaku Pengerusi Lembaga Getah Malaysia (LGM) yang ingin membina Pusat Teknologi Getah di Jerantut, Pahang, iaitu di kawasan di mana beliau sendiri memegang jawatan sebagai Ahli Parlimen selama dua penggal.
3. Ahmad Nazlan baharu sahaja dilantik sebagai pengerusi LGM selama satu bulan, tetapi beliau telah mendapat kelulusan untuk menggunakan dana awam sebanyak RM100 juta bagi membina projek raksaksa di dalam kawasan Parlimennya.
4. Sejarah kini berulang sekali lagi di LGM, apabila sebelum ini bekas pengerusi LGM iaitu Ahli Parlimen UMNO di Kawasan Jasin, Datuk Wira Ahmad Hamzah melakukan perkara yang sama dengan mengarahkan projek yang bernilai RM44 juta untuk dilaksanakan dalam kawasan Parlimennya pada tahun 2010 di Jasin, Melaka. Ia akhirnya telah menjadi projek gajah putih yang tidak dapat diselamatkan. Bahkan, masih terus menelan perbelanjaan berjuta-juta ringgit dan melebihi daripada kosnya yang asal. Projek ini masih belum siap sehingga ke hari ini.
5. Terdapat beberapa projek yang tidak seharusnya diadakan dan ternyata membazirkan wang diluluskan oleh LGM di bawah kerajaan BN pada beberapa tahun yang lepas, berselindung di sebalik nama seperti Model Teknologi Getah dan Skim Pemerosesan seperti Stesen Mini Institut Penyelidikan Getah Malaysia (Rriminis) di banyak tempat di Malaysia dan Kompleks Pemprosesan Getah Secara Integrasi (IPC) pada beberapa tahun yang lepas di Kota Tinggi, Johor, yang juga telah menelan lebih RM130 juta dana Kerajaan Persekutuan dan dana rezab LGM.
Sehingga hari ini, projek-projek ini masih menghadapi ketirisan dana awam dan merupakan projek gajah putih IPC yang paling besar di Kota Tinggi. Pembinaan projek ini masih dilewatkan dan belum siap. Sebenarnya, projek-projek ini adalah tidak diperlukan dan merupakan satu pembaziran wang dan dana awam yang berterusan disalurkan.
6. Pengumuman Pengerusi LGM ini tidak menjalani Analisis Kos dan Keuntungan (cost benefit analysis) sepertimana yang sepatutnya dilakukan. Justifikasi projek ini bukan berdasarkan asas sosio ekonomi yang kukuh. Pengerusi dan anggota lantikan politik di LGM ini jelas telah sengaja mengabaikan pandangan pihak pengurusan.
7. Walaupun ekonomi negara tengah menuju ke arah krisis yang mendalam dan kemelesetan ekonomi, dan negara kita masih dalam keadaan separuh “lock down” disebabkan wabak Covid-19, Ahmad Nazlan kelihatan masih mampu mendapat persetujuan daripada Muhyiddin untuk meluluskan projek yang menelan perbelanjaan berjuta-juta ringgit yang memang tidak diperlukan di kawasan Parlimennya, walhal kerajaan Perikatan Nasional sepatutnya meletakkan keutamaan pengurusan pentadbiran mereka terhadap perkara utama yang lain.
8. Justeru, saya ingin meminta penjelasan YAB Tan Sri Muhyiddin untuk menyatakan samada beliau sedar atau tidak bahawa projek RTC raksaksa ini akan dibina di dalam kawasan Parlimen Pengerusi LGM yang baharu ini?
9. Sebagai bekas Menteri yang mengawalselia LGM, saya mesti menyatakan bahawa RTC di Jerantut ini adalah satu projek baru di bawah Kerajaan Perikatan Nasional, dan sejujur serta setuntasnya saya ingin bertanya atas alasan apakah ia perlu dibina, khususnya pada waktu di mana dana awam sepatutnya digunakan secara berhati-hati? Semasa saya memegang jawatan Menteri Industri Utama, saya telah mengarahkan moratorium ke atas semua projek pembangunan selepas saya diberi taklimat tentang penyelewengan dana dan aset yang besar oleh anggota LGM di bawah kerajaan BN sebelum itu. Selain itu, Lembaga yang dilantik oleh saya telah dapat menghentikan ketirisan dan melaksanakan pengurusan yang cermat dan hemat. Usaha ini telah berjaya menjimatkan pebih kurang RM50 juta bagi 20 bulan dalam bajet pengurusan tahunan.
10. Keterburuan Pengerusi LGM mengumumkan projek ini membangkitkan banyak persoalan, kerana sesuatu cadangan dan kajian mestilah dilakukan pada tahap LGM sebelum projek dengan saiz raksaksa ini diluluskan oleh Lembaga. Di bawah Pentadbiran PH, Kementerian Kewangan dan Kementerian saya pernah meletakkan prosedur yang ketat sebelum mana-mana projek besar diberi kelulusan. Ia biasanya akan memakan masa lebih daripada setahun. Saya pasti LGM tidak dapat menjalankan kesemua kajian yang diperlukan untuk menjustifikasi perbelanjaan RM100 juta bagi membina RTC dalam tempoh yang singkat ini. Jelas, segala prosedur fidusiari dan Kementerian Kewangan telah dicabuli dalam kes ini.
11. Saya ingin menegaskan bahawa Malaysia telah mewujud beberapa teknologi getah dan pusat kajian getah di Sg Buluh (bekas Rubber Research Institute of Malaysia (RRIM)), Tun Razak Research Centre di England dan di Kota Tinggi, Johor Baru.
12. Kesemua pusat ini menghasilkan kerja yang berkualiti dan dioperasi pada tahap optimal, malah menghadapi kelebihan kapasiti sekarang, maka sememangnya tidak wujud keperluan yang mendesak untuk membina pusat kajian yang lain pada waktu ini, khususnya dalam keadaan ekonomi sekarang. Adalah lebih penting bagi kerajaan untuk menyalurkan dana awam kepada rakyat yang menghadapi kesusahan yang mendesak, termasuk pekebun kecil getah.
13. Dalam tempoh 18 bulan saya menjalankan tugas sebagai Menteri, saya teramat kagum dengan Saintis Pertanian kita di LGM di bawah Ketua Pengarah Dato Zairossani Mohd Nor. Mereka telah menghasilkan banyak inovasi yang bertaraf dunia yang menyemarakkan industri getah secara keseluruhan, di samping menambahbaikkan kehidupan pekebun kecil getah. Selain daripada itu, industri hiliran kita juga sangat berjaya di mana kita merupakan pengeksport sarung tangan getah dan beberapa jenis produk berasaskan getah termasuk peralatan perubatan.
14. Justeru, dana LGM tidak harus disalurkan kepada pembinaan satu lagi pusat penyelidikan kerana adalah jelas bahawa negara kita telah mempunyai pusat seperti ini yang cukup. Kita memang tidak perlu membina satu lagi RTC di Jerantut ataupun di mana-mana tempat sekarang, kecuali ia dibina atas sebab politik dan bukannya atas wujudnya keperluan.
15. Adalah lebih baik bagi Ahmad Nazlan untuk menaik taraf kemudahan penyelidikan di Sg Buloh untuk menggalakkan kakitangan dan kepakarannya demi meningkatkan lebih inovasi baru. LGM memang mempunyai tanah yang besar di Sg Buloh dan di tempat lain di Lembah Klang untuk mencapai halatuju ini. Sementara Ahmad Nazlan ingin membina RTC yang baru di kawasan Parlimennya demi menarik sokongan pengundinya, tetapi kepentingan negara adalah penting daripada kepentingan politiknya dalam penggunaan dana rakyat.
16. Cara Ahmad Nazlan menggunakan dana awam untuk membuat projek mega di kawasannya secara tidak langsung menjelaskan sebab utama mengapa ramai warga Malaysia membantah pelantikan politik bagi GLC yang tidak terkawal kerana bimbang ahli-ahli politik ini akan menggunakan GLC demi agenda politik peribadi mereka.
17. Inilah sebabnya Kerajaan Pakatan Harapan hanya membuat pelantikan ahli politik di GLC dengan bilangan yang minima, dan jauh lebih rendah berbanding apa yang kita lihat dalam pentadbiran Perikatan Nasional sekarang.
18. Sebelum rampasan kuasa oleh Perikatan Nasional, saya sempat bekerjasama dengan pegawai-pegawai LGM yang berdedikasih. Dalam perkhidmatan saya selama 18 bulan, kami telah menambahbaikkan operasi LGM, mengurangkan perbelanjaan yang berlebihan dan menggunakan dana dengan cermatnya. Akhirnya, LGM dapat berdikari dan tidak memerlukan peruntukan daripada Putrajaya. Di bawah Pakatan Harapan, LGM dapat beroperasi secara berkesan, khususnya dengan menggunakan kadar bunga yang diperolehi daripada deposit tetap RM1.5 bilion.
19. LGM beroperasi secara berkesan dan selesa. LGM tidak rugi ataupun bergantung kepada dana persekutuan dan menuju ke arah yang betul secara fiskal.
20. Daripada kenyataan Ahmad Nazlan, saya bimbang terdapatnya golongan “burung nasar” yang bertujuan untuk mengeringkan deposit tetap LGM. Penggunaan RM100 juta untuk menjalankan satu projek yang tidak diperlukan mungkin adalah langkah permulaan bagi golongan ini demi menjalankan agenda politik mereka yang sempit dan bukannya demi kepentingan rakyat.
*TERESA KOK*
Ahli Parlimen Seputeh
Mantan Menteri Industri Utama