Soalan No. 22
PEMBERITAHUAN PERTANYAAN DEWAN RAKYAT
PERTANYAAN : LISAN
DARIPADA : YB PUAN TERESA KOK SUH SIM (SEPUTEH)
TARIKH : 13 MAC 2012
SOALAN : Meminta MENTERI PELANCONGAN menyatakan :
Pecahan peserta “Malaysia My Second Home” (MM2H) mengikut negara dan jantina. Apakah langkah-langkah yang diambil oleh Kementerian untuk menarik permohonan orang asing untuk menjadi peserta MM2H dan apakah halangan yang dihadapi oleh Kementerian dalam usaha ini?
JAWAPAN :
Tuan Yang Di Pertua,
Untuk makluman Yang Berhormat Seputeh, sejak 2002 hingga 2011, seramai 17,203 orang warganegara asing daripada 119 buah negara telah menyertai program “Malaysia Rumah Kedia Ku” (MM2H). Penyertaan warganegara asing yang tertinggi adalah daripada 10 buah negara seperti berikut ;
Bil |
Negara |
Jumlah (2002 -2011) |
1. |
China |
2857 |
2. |
Bangladesh |
2082 |
3. |
United Kingdom |
1789 |
4. |
Jepun |
1629 |
5. |
Iran |
1037 |
6. |
Singapura |
804 |
7. |
Taiwan |
724 |
8. |
Pakistan |
698 |
9. |
India |
631 |
10. |
Korea |
613 |
Berdasarkan kepada profil peserta yang diwujudkan sejak tahun 2007 yang meliputi seramai 8,479 peserta, 90.6% adalah merupakan peserta lelaki, manakala selebihnya iaitu 9.4% adalah peserta wanita.
Malaysia telah mendapat pengiktirafan antarabangsa iaitu disenaraikan sebagai Negara yang ke-4 terbaik dalam senarai Global Retirement Index : The World’s Top 10 Retirement Havens oleh International Living.com dan terbaik di Asia. Ini aalah merupakan hasil yang diperoleh daripada pelbagai usaha yang telah diambil oleh Kementerian Pelancongan Malaysia dan Tourism Malaysia dalam mempromosikan Program MM2H yang merangkumi langkah-langkah seperti yang berikut ;
i) Memasukkan Program MM2H dalam ucapan Menteri Pelancongan sewaktu beliau berucap di persidangan antarabangsa ataupun tempatan bagi mempromosikan program ini;
ii) Mempromosikan Program MM2H melalui programpengiklanan Tourism Malaysia di mana program MM2H juga diselitkan dalam “global buy” Tourism Malaysia;
iii) Menggalakkan pengusaha-pengusaha pelancongan Negara luar untuk menawarkan “MM2H Inspection Tours” kepada para pelancong yang berminat untuk menginap secara jangka panjang atau “long-stay’ di Malaysia.
iv) Bekerjasama dengan akhbar-akhbar tempatan di pasaran sasaran bagi menjemput warganegara asing yang berpotensi untuk menghadiri seminar MM2H;
v) Menyertai pameran “inap jangka panjang, persaraan serta gaya hidup” di Negara luar bagi meningkatkan kesedaran earganegara asing terhadap program MM2H;
vi) Bekerjasama dengan institusi kewangan tempatan di pasaran sasaran bagi menganjurkan seminar MM2H kepada pelanggan yang ebrminat dalam ‘relocation programme’ atau bersara di Negara luar seperti Malaysia;
vii) Memberi taklimat MM2H kepada kumpulan / tetamu asing yang berminat mengetahui program MM2H sewaktu lawatan mereka ke Malaysia, etrmasuk peserta persidangan dan pameran;
viii) Menerima temubual media akhbar, majalah dan stesen televisyen asing mengenai program MM2H;
ix) Membangunkan laman web MM2H dalam pelbagai bahasa asing bagi memudahkan wrganegara asing memahami Program MM2H;
x) Bekerjasama dengan peserta-peserta MM2H utnuk menyediakan bahan promosi yang bersifat “testimonial” dalam bentuk DVD serta risalah dan buku yang menggambarkan pengalaman hidup mereka di Malaysia bagi tujuan penegdaran kepada para warganegara asing yang berminat terhadap program ini;
xi) Mengedarkan risalah MM2H kepada para peserta MICE di persidangan-persidangan yang dianjurkan di Malaysia, dan;
xii) Menggalakkan syarikat-syaraikat MM2H yang berdaftar dengan Kementerian Pelancongan untuk bekerjasama dengan syarikat pelancongan ataupun agen-agen negara luar untuk memasarkan program MM2H.
Antara halangan utama yang dihadapi oleh Kementerian Pelancpngan dalam meyakinkan warganegara asing bahawa Malaysia merupakan sebuah negara yang aman dan stabil bago mereka menginap dalam jangka masa yang panjang adalah seperti apabila berlakunya sebarang demonstrasi jalanan, maka ia akan memberi kesan yang negative ke atas usaha yang dijalankan.