https://m.youtube.com/watch?v=Cfe0WkNFFmA
Semalam saya mengeluarkan kenyataan terhadap Menteri Wilayah Persekutuan, YB Datuk Seri Tengku Adnan bahawa beliau adalah “Minister for developers, bukan untuk rakyat” pada akhir ucapan penggulungan beliau di Dewan Rakyat. Tengku Adnan kemudian mencabar saya mengulangi kenyataan saya di luar Dewan Rakyat supaya beliau boleh menyaman saya.
Respons saya terhadap cabaran Menteri Wilayah Persekutuan adalah seperti berikut:
1) Menyifatkan Menteri WP sebagai “Minister for developers” bukannya fitnah (defamatory), ia adalah satu kenyataan yang menyifatkan menteri lebih pro atau mesra kepada pemaju berbanding dengan rakyat, sehingga kepentingan rakyat dan rayuan rakyat diketepikan.
Kalau kenyataan ini menyebabkan saya disaman oleh Menteri, ia akan membuka peluang bagi banyak persatuan penduduk di Kuala Lumpur dan para Ahli Parlimen Kuala Lumpur termasuk saya untuk membentangkan kes-kes kami di Mahkamah, dan membuktikan bantahan rakyat terhadap pelbagai projek berdensiti tinggi di tapak yang tidak sesuai tidak diendahkan oleh DBKL.
Kami juga akan membuktikan pembangunan yang berlebihan (over-development) dan tidak terancang di Kuala Lumpur telah menjejaskan kehidupan kami.
2) Kenyataan Menteri WP yang berkata beliau tidak akan mewartakan “Kuala Lumpur City Plan 2020” dan akan mengenepikannya telah mengejutkan banyak pihak. Beliau kemudian menukar kenyataan dan menafikannya selepas banyak kritikan dilemparkan terhadapnya.
KL City Plan 2020 digubal oleh para pakar perancangan bandar. Pihak perancang bandar juga telah mengadakan siri pendengaran di mana 5,052 wakil telah memberi pembentangan dan DBKL juga telah mendapat 62,224 maklumbalas daripada orang ramai. Objektif KL City Plan 2020 ialah untuk menjadikan Kuala Lumpur sebagai World Class City pada tahun 2020.
Sekarang, DBKL dan Kementerian Wilayah Persekutuan tidak lagi mengikuti kegunaan tanah ataupun “zoning” yang termaktub dalam KL City Plan 2020, tetapi Kementerian dan DBKL telah meluluskan banyak projek pembangunan yang berdensiti tinggi di banyak tanah yang tidak harus ada pembangunan.
Penduduk di Kuala Lumpur sekarang telah hilang banyak tanah yang sepatutnya digunakan sebagai utiliti awam (public utility) dan kawasan lapang.
3) Contoh penukaran zoning atau kegunaan tanah yang tidak mengikut KL City Plan 2020:
i) Di Taman Danau Desa di kawasan Parlimen Seputeh, satu plot tanah yang dizonkan sebagai “public facility” dan “pusat kemasyarakatan”(community centre) di Jalan 3/109F di Taman Danau Desa telah dijual kepada pemaju untuk membina pangsapuri 36 tingkat. Tapak tanah itu sepatutnya dijadikan pusat kemasyarakatan bagi penduduk di Taman Desa tetapi ia digunakan sebagai Pejabat UMNO Seputeh, dan sekarang malah akan digunakan untuk membina pangsapuri 36 tingkat.
Ramai penduduk di Taman Danau Desa membantah projek ini. Pendengaran DBKL ditetapkan pada 27 Mac 2017 tetapi projek ini telahpun diiklankan. Macam manakah ini boleh berlaku?
ii) Kawasan lapang di pusat komersial Seri Petaling, iaitu di Jalan Radin Anum Satu dijual oleh DBKL kepada Yayasan Wilayah Persekutuan, kemudian Yayasan Wilayah Persekutuan jual tanah yang bersaiz 2 ekar kepada pemaju dan mendapat keuntungan sebanyak RM5 juta. Lepas itu, ia dibina bangunan komersial 38 tingkat yang mempunyai 832 unit. Projek ini menjadikan pusat komersial Sri Petaling mengalami kesesakan trafik yang lebih serius lagi.
iii) Tanah lapang yang lebih kurang 10,000 kaki persegi keluasannya di Medan Imbi diluluskan kepada pemaju untuk membina bangunan 5 tingkat, menjadikan kawasan Imbi lebih sesak lagi.
iv) Kawasan hijau di Taman Metropolitan Kepong diluluskan oleh DBKL untuk membina 2 blok pangsapuri yang mempunyai 44 tingkat. Projek ini mengorbankan kawasan lapang bagi penduduk di Kepong dan menjadikan jalan di kawasan Kepong lebih sesak.
Senarai kelulusan projek pembangunan tanpa mengikuti KL City Plan 2020 ini sangat panjang. Bantahan daripada banyak persatuan penduduk dan wakil rakyat terhadap projek-projek tersebut langsung tidak diambil berat oleh pihak DBKL dan Kementerian Wilayah Persekutuan. Kelulusan projek-projek ini bukan sahaja menjadikan Kuala Lumpur lebih sesak, ia akan menggagalkan impian untuk menjadikan Kuala Lumpur sebagai bandaraya bertaraf dunia.
Saya sebagai wakil rakyat telah membantah banyak projek yang terlampau tinggi densiti bersama dengan persatuan penduduk setempat tetapi kesemua bantahan kami tidak diendahkan oleh Menteri Wilayah Persekutuan dan DBKL.
Itu sebab saya panggil Menteri WP sebagai “Menteri bagi Pemaju dan bukan untuk rakyat”, kerana saya ialah wakil rakyat, saya mempunyai tanggungjawab untuk membentangkan suara hati rakyat. Saya bukan membantah segala pembangunan di Kuala Lumpur ataupun “anti-development”, tetapi pembangunan yang diluluskan oleh Kementerian Wilayah Persekutuan dan DBKL haruslah pembangunan yang seimbang dan mampan, dan bukannya pembangunan tanpa kawalan dan tanpa perancangan.
Jadi, saya berpegang pada kenyataan saya di Dewan Rakyat semalam dan saya sedia berhadapan dengan Menteri Wilayah Persekutuan di Mahkamah. Saya akan menjemput ramai warga Kuala Lumpur sebagai saksi saya di Mahkamah untuk membuktikan kenyataan saya.
Teresa Kok