Skip to content
TERESAKOK
Menu
  • About
  • Contact
Menu

Ucapan dalam perbahasan peringkat jawatankuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan: OPS CATUT Harus dikaji semula

Posted on Monday, 23-11-2015Tuesday, 24-11-2015 by -ec-

Saya buat ucapan di Dewan Rakyat dalam perbahasan peringkat jawatankuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan di hadapan YB Senator Dato’ Seri Ahmad Bashah

OPS CATUT Harus dikaji semula
============================
Anti-profiteering operations /Ops Catut telah dilancarkan pada awal tahun ini.

Control and anti-profiteering (mechanism for determining unreasonably high profits) (net profit margin) regulations 2014 yang menghendaki peniaga tidak meningkatkan harga di antara 2 Januari 2016 sehingga 30 Jun 2016 hanya diwartakan pada 26 Disember 2014 dan berkuatkuasa pada 1 Jan 2015.

Fasa pertama Ops Catut diadakan di antara 15 Januari dan 11 Mac, dan fasa kedua dilancarkan pada 2 April selepas GST dilaksanakan pada 1 April.

Saya mendapat banyak aduan daripada peniaga yang diambil tindakan oleh Kementerian Perdagangan dalam negeri, koperasi dan kepenggunaan kerana kerajaan memang tidak membuat publisiti yang cukup tentang Ops Catut dan tentang peraturan ini, jadi ramai peniaga diambil tindakan kerana tidak mempunyai pengetahuan tentang Peraturan ini.

Soalan saya tentang Ops Catut: Berapa banyak syarikat telah diambil tindakan dan didenda? Apa yang jumlah denda yang dikutip oleh Kementerian? Berapa orang peniaga yang masih tidak bayar denda?

Ramai peniaga amat tidak puas hati terhadap asas Kementerian mengambil tindakan kerana Kementerian menggunakan cara pengiraan margin keuntungan mutlak (absolute margin) dan bukan peratusan margin bersih (net margin percentage). Cara ini adalah tidak adil terhadap peniaga kerana margin keuntungan biasanya ditetapkan dengan menggunakan peratusan (percentage) kos sesuatu produk.

Misalnya: Sebuah syarikat eletrik yang menjual peti televisyen, kos pada 20 Dis 2014, adalah sebanyak RM400 dan syarikat itu menjualnya dengan harga RM500 se set. Syarikat itu membuat keuntungan sebanyak RM100 atau margin 20% keuntungan. Selain daripada kos asal peti TV, di antara keuntungan peti TV itu syarikat itu perlu membayar 10% daripada harga produk itu (RM50) kepada pemilik pusat beli-belah sebagai sewa kedai, dan 2% daripada harga produk (RM10) sebagai bayaran faedah kad kredit. Oleh itu, keuntungan bersih syarikat sebelum perbelanjaan yang lain hanyalah RM40.

Pada 20 Julai, kos peti televisyen yang sama telah naik harga kepada RM500 kerana penurunan matawang Ringgit, dan syarikat itu terpaksa jual peti TV dengan harga RM600 dan membuat keuntungan kasar RM100 yang sama. Syarikat itu masih menggunakan 10% daripada harga jualan peti TV (RM60) itu untuk bayar sewa kedai dan 2% daripada harga jualan (RM12) untuk bayaran kad kredit. Jadi keuntungan bersih bagi syarikat itu sebelum perbelanjaan lain kini hanya RM28. Kalau dibandingkan dengan scenario di mana harga jualan ialah RM500 yang saya sebutkan tadi, keuntungan telah dikurangkan sebanyak RM12.

Pemilik syarikat yang menghadapi penurunan keuntungan dengan nyata pun akan mengurangkan kos operasi syarikat untuk kekalkan perniagaannya, seperti menamatkan perkhidmatan pekerjanya atau mengurangkan gaji gaji atau komisen pekedai. Ini adalah apa yang berlaku di kalangan perniagaan kecil dan sederhana di Malaysia sejak 10 bulan yang lalu.

Pada pelanggan pula, mereka telahpun menghadapi kenaikan kos sara hidup termasuk belanja harian, harga petrol, kadar tol pun akan kurangkan perbelanjaan mereka. Oleh itu, banyak syarikat pun merasai perniagaan dan jualan syarikat mereka menurun. Dengan itu, banyak syarikat pun akan memperlahankan perkembangan syarikat mereka ataupun memberhentikan pekerja mereka.

Ini adalah punca utama kepada kemelesetan ekonomi, khususnya di kalangan IKS.

Sehubungan dengan itu, saya ingin tanya, kenapakah Kementerian tidak mengambil tindakan terhadap syarikat “scratch and win”? Sekarang semakin ramai orang tertipu dan terperangkap dalam syarikat jenis ini dan ramai di antara mereka adalah orang miskin. Saya terima banyak aduan daripada ramai orang yang kena tipu dan pejabat saya terpaksa berunding dengan syarikat-syarikat tersebut. Ramai rakan-rakan di Dewan Rakyat pernah bangkitkan isu ini, kenapakah Kementerian tidak ambil tindakan terhadap syarikat-syarikat ini?

About

Teresa Kok

About Teresa

Teresa Kok (郭素沁) is Seputeh's MP and DAP Vice-chairman. Born and bred in Kuala Lumpur, Teresa is a second-generation Malaysian of Chinese descent. n the 2008-2013 term she was Selangor Senior State Executive Councillor for Investment, Industry and Trade and State Assemblyperson for Kinrara.

Learn More

Recent Articles

  • Semarak Hari Belia Negara Peringkat Kawasan Seputeh (15 Mei 2025)
  • Blessed Mother’s Day to My Mother and to all the Mothers in the World
  • Mother’s Day Distribute Flowers to all the Mothers (11 May 2025)
  • Kejadian Tanah Runtuh di Sri Petaling berlaku pada 23 April 2025 dan Tindakan seterusnya
  • Sambutan Hari Ibu X Dapur Seputeh (10 Mei 2025)
  • Happy Mother’s Day 母亲节快乐
  • Kejadian Tanah Runtuh di Jalan Sri Petaling 5 berlaku pada 23 April 2025
  • Hari Terbuka Pelan Tindakan KL 2040
  • Sidang Parlimen Khas berkenan tindakan Amerika Syarikat mengenakan tarif timbal balas ke atas semua import ke negara tersebut dan kesannya ke atas ekonomi Malaysia
  • Jamuan Raya Aidilfitri Taman LTAT Bukit Jalil (3 Mei 2025)
  • Melawat Nurul Dahyatul, mangsa simbah asid yang menjalani pemasangan Tissue Expander di HKL
  • Rest In Peace- Papa Francisco
  • Program Celik AI secara atas talian dengan kerjasama Pepper Labs dan Microsoft
  • Pelancaran Pemakaian Lencana Bendera pada Pakaian Seragam Murid (21 April 2025)
  • Lawatan Tapak Berkenaan Limpahan Air Lumpur ke rumah di Jalan Jiran 12, Taman Gembira (21 Apr 2025)

Article Archives

© 2025 TERESAKOK | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme