TARIKH: 9 JULAI 2024 (SELASA)
PUAN TERESA KOK SUH SIM [ SEPUTEH ] minta MENTERI PENDIDIKAN menyatakan apa langkah yang akan diambil oleh Kementerian untuk meningkatkan penguasaan matematik memandangkan 85,706 pelajar gagal dalam matematik dalam SPM 2023. Mengapa Kementerian memaksa satu kelas bukan DLP bagi Sains dan Matematik di SMJK dan SM.
JAWAPAN
Tuan Yang di-Pertua,
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah melaksanakan program dan inisiatif dengan mengambil kira pencapaian murid untuk meningkatkan penguasaan mereka dalam setiap mata pelajaran yang dipelajari.
KPM mempunyai strategi jangka pendek dan jangka panjang bagi meningkatkan penguasaan murid sekolah menengah dalam Matematik. Strategi jangka pendek melibatkan pengukuhan asas matematik dalam kalangan murid. Strategi ini dilaksanakan melalui penggunaan modul dan bahan sokongan dalam bilik darjah. Modul yang telah disediakan oleh KPM ialah Modul Bimbingan (MOBIM) yang mengandungi cadangan strategi pengajaran, teknik penyelesaian masalah dan lembaran kerja yang sesuai dengan tajuk dan keupayaan murid agar mereka tidak ketinggalan dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP).
KPM juga telah menyediakan Program Bimbingan (PROBIM) 2.0 untuk memastikan penguasaan konsep asas matematik di peringkat sekolah menengah dan Modul Basic Essential Additional Mathematics Skills (BEAMS) untuk mengukuhkan kefahaman dan kemahiran murid dalam bidang algebra. Bahan Sumber Inkuiri Matematik pula membantu guru melaksanakan PdP yang menuntut penglibatan aktif murid, membolehkan mereka membentuk konsep secara kendiri, serta membentuk kefahaman konsep yang lebih mendalam dan bermakna.
Strategi jangka panjang pula melibatkan perubahan kurikulum Matematik sekolah rendah dan menengah dalam Kurikulum Persekolahan 2027. Kurikulum tersebut akan disusun selaras dengan pengaplikasian teknologi dalam membina konsep, menguasai kemahiran, menyiasat dan meneroka idea matematik serta menyelesaikan masalah.
Untuk makluman Ahli Yang Berhormat, Sekolah yang melaksanakan Program DLP perlu memastikan peluang turut disediakan kepada murid untuk mengikuti matapelajaran Sains & Matematik dalam Bahasa Kebangsaan atau Bahasa Ibunda masing-masing. Pihak sekolah hendaklah memastikan terdapat sekurang-kurangnya satu kelas di setiap Tahun/Tingkatan yang melaksanakan PdP dengan menggunakan Bahasa Kebangsaan/bahasa ibunda sebagai bahasa pengantar bermula dengan Tahun 1 dan Tingkatan 1 untuk sesi persekolahan baharu mulai tahun 2024/2025.
Pelaksanaan Program DLP adalah tertakluk kepada garis panduan yang telah ditetapkan, yang mana prestasi dalam Bahasa Melayu adalah penting bagi memastikan pelaksanaan DLP selaras dengan perundangan sedia ada dan dasar pendidikan kebangsaan iaitu Seksyen 17 Akta Pendidikan 1996. Kriteria prestasi dalam bahasa Melayu juga bertujuan memastikan murid sentiasa berusaha untuk
meningkatkan penguasaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan memperkukuh Bahasa Inggeris selaras dengan dasar MBMMBI.
Sekian, terima kasih.