SOALAN TAMBAHAN 1:
Dalam kes Sabah, pemberi maklumat mendedahkan dakwaan rasuah kepada umum sebelum membuat laporan kepada SPRM. Memandangkan Akta 711 tidak melindungi pendedahan awam, adakah pindaan akan memperkenalkan pengecualian bagi kes berkepentingan awam?
JAWAPAN:
Subseksyen 6(1) Akta 711 menyatakan bahawa seseorang boleh membuat pendedahan kelakuan tidak wajar kepada mana-mana agensi penguatkuasaan. Pada masa yang sama, subseksyen 7(1) menyatakan bahawa perlindungan boleh diberikan kepada pemberi maklumat apabila pendedahan dibuat kepada mana-mana agensi penguatkuasaan di bawah seksyen 6.
Merujuk kepada kes Sabah, pendedahan telah berlaku kepada umum/ awam sebelum pemberi maklumat tersebut hadir membuat laporan ke agensi penguatkuasaan (SPRM). Dalam hubungan ini, pemberi maklumat tidak dapat dilindungi di bawah subseksyen 7(1) Akta 711.
Pada masa ini, tiada cadangan pindaan untuk menambah baik Akta 711 bagi melindungi pemberi maklumat yang telah membuat pendedahan kepada umum/ awam. Walau bagaimanapun, sekiranya pendedahan dibuat kepada agensi penguatkuasaan terlebih dahulu, pemberi maklumat layak untuk dilindungi di bawah Seksyen 7(1) Akta 711.
Walau bagaimanapun, Kerajaan sedang dalam usaha untuk meneliti cadangan pindaan yang membenarkan pendedahan dibuat kepada pihak lain selain daripada agensi penguatkuasaan bagi menggalakkan lebih ramai pemberi maklumat tampil ke hadapan.
SOALAN TAMBAHAN 2:
Apakah kerajaan atau pihak SPRM akan memberi perlindungan dan hadiah yang lebih tinggi kepada pemberi maklumat dalam pindaan Akta Pemberi Maklumat ini? Di sesetengah luar negara termasuk Korea Selatan, pemberi maklumat akan diberi insentif perlindungan seperti: pindah ke tempat kediaman yang lebih selamat yang ditawar oleh kerajaan, hadiah wang tunai yang bernilai jutaan ringgit dan malah pertukaran identiti sebagai galakan kepada orang ramai untuk memberi maklumat.
Jadi, apakah kerajaan akan menambahbaikkan tawaran hadiah seperti ini kepada pemberi maklumat?
JAWAPAN:
Dalam cadangan pindaan kepada Akta 711, terdapat peruntukan yang mencadangkan supaya kuasa diberikan kepada Menteri untuk menggubal peraturan berkaitan ganjaran kepada pemberi maklumat. Sebelum peraturan ini disediakan, Kerajaan MADANI akan mengambil kira model perbandingan dari negara lain termasuk kaedah insentif yang diberikan di luar negara seperti di Korea Selatan. Walau bagaimanapun, sebarang pelaksanaan ganjaran ini juga akan tertakluk kepada dasar perbelanjaan dan kedudukan fiskal negara. Selain itu, kaedah penyediaan ganjaran ini juga perlu diteliti untuk memastikan tiada bebanan tambahan kepada Kerajaan. Walau bagaimanapun, pemberian ganjaran ini juga tertakluk kepada jenis maklumat yang telah didedahkan, contohnya sama ada maklumat tersebut berbentuk “monetary savings” kepada Kerajaan. Sekiranya pendedahan tersebut membawa dapat menyelamatkan dana negara, maka ianya boleh dipertimbangkan dengan pemberian ganjaran.
Merujuk kepada perlindungan lain seperti pindah tempat kediaman dan pertukaran identiti yang dinyatakan oleh Ahli Yang Berhormat, cadangan pindaan pada kali ini juga mengambil kira cadangan peluasan perlindungan kepada pemberi maklumat dari segi perlindungan fizikal (sekiranya perlu) melalui peruntukan khusus yang menggunapakai Program Perlindungan Saksi di bawah Akta Perlindungan Saksi 2009 [Akta 696]. Walau bagaimanapun, pemberi maklumat perlu tampil dengan sukarela untuk melayakkan mereka mendapat perlindungan tersebut, di samping menepati Seksyen 6(1) Akta 711.