Soalan lisan No:45 di Dewan Rakyat – Minta MENTERI KANAN PENDIDIKAN menyatakan berapa orang pelajar tercicir sekolah sejak berlakunya pandemik COVID-19. Apakah rancangan Kementerian untuk membantu murid sekolah yang tercicir dan tidak mampu mengikuti kelas atas talian.
Jawapan
Tuan Yang di-Pertua,
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) merujuk kepada definisi keciciran iaitu murid warganegara Malaysia yang berada dalam sistem pendidikan (bersekolah) tetapi keluar daripada sistem sebelum tamat tempoh pendidikan. Kadar keciciran murid pada peringkat sekolah rendah adalah 0.08 peratus manakala pada peringkat sekolah menengah pula adalah pada 1.11 peratus pada tahun 2021.
Semasa tempoh persekolahan bersemuka, KPM menggunakan Garis Panduan Mengurus Murid Berisiko Cicir di Sekolah (GPMBC) bagi membantu pihak sekolah melaksanakan intervensi kepada murid yang berisiko untuk cicir agar mereka kekal bersekolah hingga tamat Tingkatan 5. Objektif GPMBC adalah untuk memastikan pemantauan murid khususnya murid berisiko cicir dapat dibuat oleh pihak jabatan pendidikan negeri (JPN), pejabat pendidikan daerah (PPD) dan sekolah secara berterusan. Manakala bagi murid yang tercicir pula, KPM mengadakan kerjasama pelbagai pihak, agensi dan komuniti setempat bagi membantu murid kembali meneruskan persekolahan sehingga tamat Tingkatan 5.
KPM menyedari bahawa pandemik COVID-19 memberi kesan kepada pembelajaran murid terutamanya apabila mereka tidak dapat hadir ke sekolah secara bersemuka. Oleh yang demikian, selain daripada keciciran daripada sistem pendidikan, KPM turut melihat keciciran dalam konteks penguasaan pembelajaran. Mengambil kira hal ini, KPM telah membangunkan satu kerangka yang holistik dalam memastikan pengajaran dan pembelajaran (PdP) dapat terus dilaksanakan dengan berkesan.
Untuk itu, KPM telah melaksanakan pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR). PdPR dilaksanakan melalui tiga pendekatan iaitu secara dalam talian (online), di luar talian (off-line) dan off-site mengikut kesesuaian guru dan murid.
Bagi memantau penyertaan murid dalam PdPR, KPM telah membangunkan Sistem Pelaporan Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (SPdPR). Sistem ini membolehkan penyertaan murid dipantau secara masa sebenar (real-time). Hal ini membolehkan pihak sekolah melaksanakan intervensi yang bersesuaian bagi memastikan keterlibatan murid adalah secara optimum.
Selain daripada itu, sewaktu sesi persekolahan dibuka semula sebelum ini, guru telah membuat pengesanan terhadap tahap penguasaan kemahiran murid. Ini membolehkan guru merancang dan melaksanakan intervensi yang bersesuaian.
KPM juga telah melaksanakan penjajaran kandungan kurikulum mata pelajaran. Penjajaran kurikulum mata pelajaran difokuskan kepada Kandungan Asas (KA) supaya murid dapat disediakan untuk pembelajaran peringkat seterusnya. Kandungan Tambahan (KT) dan Kandungan Pelengkap (KP) pula boleh dilaksanakan mengikut keupayaan murid.
Bagi memperkasakan pelaksanaan kurikulum, KPM juga menambah baik sokongan pembelajaran dengan memperkenalkan Program Pemerkasaan Pelaksanaan Kurikulum (KPMPerkasaKU). Program KPMPerkasaKU dirangka dengan tujuan memastikan pembelajaran pemulihan bagi murid yang belum menguasai literasi dan numerasi. Di samping itu juga, program ini menyediakan pelbagai sokongan bagi mengukuh dan memperkayakan penguasaan kandungan mata pelajaran. Program ini melibatkan murid sekolah rendah dan sekolah menengah.
Selain itu, KPM juga telah memperkenalkan semula siaran TV Pendidikan. Murid boleh mengikuti pelbagai rancangan TV Pendidikan melalui saluran DidikTV KPM, TV Okey RTM dan Tutor Tv Astro. Kandungan yang disediakan adalah berdasarkan kepada kurikulum peringkat prasekolah hingga ke tingkatan enam. Di samping itu, kandungan rancangan TV Pendidikan turut memuatkan slot yang berkaitan kokurikulum.
KPM menyedari bahawa sesi persekolahan secara bersemuka untuk tahun 2020 dan 2021 tidak dapat dilaksanakan sepertimana kebiasaan. Justeru, KPM telah membuat ketetapan untuk melanjutkan sesi persekolahan tahun 2021 sehingga bulan Mac 2022. Pelanjutan sesi ini membolehkan pihak sekolah merancang dan melaksanakan aktiviti pemulihan, pengukuhan dan pengayaan secara intensif bagi meningkatkan kesediaan murid untuk mengikuti tahun persekolahan berikutnya.
KPM yakin kerangka holistik yang dirancang dan dilaksanakan ini membolehkan murid mengikuti PdP secara berkesan, seterusnya dapat menangani isu keciciran murid dan memastikan mereka kekal dalam sistem pendidikan negara.
Sekian, terima kasih.