Hari ini saya menyertai perbahasan Rancangan Malaysia ke-11, berikutnya bahagian pertama ucapan saya berkenaan dengan MYEG:
Ucapan (Bahagian 1) dalam Perbahasan Rancangan Malaysia Ke-11 (RM 11) Pada 27 Mei 2015 di Dewan Rakyat
Datuk yang diPertua, rancangan Malaysia dirangka demi memupuk pertumbuhan ekonomi dalam tempoh 5 tahun yang akan datang. Malaysia ialah negara yang mempunyai populasi yang kurang ramai, jadi menarik kemasukan dana asing adalah amat penting bagi kita. Ini bermaksud perkembangan sektor pelancongan, peningkatan pelaburan domestik dan kemasukan pelaburan asing adalah sangat penting bagi negara kita.
Memandangkan saya hanya ada masa 20 minit, saya ingin mula cakap tentang isu yang merunsingkan sektor perkilangan dan pelabur asing, khususnya “flip-flop” dalam dasar berkenaan dengan pekerja asing.
Kenapakah Kerajaan Menswastakan Pembaharuan Permit Pekerja Kepada MYEG?
———————————————————————————–
Kerajaan Malaysia selalu mengadakan dasar yang berlainan dan berubah-ubah atas isu pekerja asing. Pada beberapa tahun yang lepas, kerajaan mengadakan dasar pemutihan pekerja asing di bawah program 6P yang mana telah mencetuskan kekecohan di industri perkilangan di Malaysia. Ramai pekerja asing yang hampir sampai had tempoh dan sepatutnya balik ke negara asal mengambil kesempatan untuk lari daripada majikan asal mereka dan mengemukakan permohonan di bawah 6P dengan tujuan pembaharuan permit dan lanjutkan tempoh kerja mereka di Malaysia.
Pada awal tahun ini, Kementerian Dalam Negeri pula memeranjatkan semua pihak dengan menswastakan semua pemerosesan permit pekerja asing kepada syarikat swasta, MYEG.
Penswastaan perkhidmatan yang sepatutnya dilakukan oleh jabatan imigresen ini telah mencetuskan kekecohan dan bantahan daripada Kesatuan Majikan, Kesatuan Pembuatan seperti FMM dan agensi pekerja asing. Pada 8 April pada tahun ini, Timbalan Menteri Dalam Negeri, ahli berhormat dari Santubong berkata Kerajaan pusat ingin menubuhkan agensi di bawah Modernisation and Management Planning Unit (MAMPU) untuk menguruskan pembaharuan permit pekerja asing demi memecahkan monopoli MYEG Services Berhad. Saya ingin tanya apakah kenyataan ini akan dilaksanakan oleh Kementerian?
Pada 23 April 2015, Menteri di Jabatan Perdana Menteri merdi angkap Ahli Parlimen Ayer Hitam mengumumkan bahawa kerajaan akan menyerap RM35 fi pemerosesan yang dikenakan oleh MYEG, dan majikan boleh membaharui permit pekerja asing mereka di MYEG ataupun kaunter imigresen. Baru-baru ini, saya difahamkan kesemua kaunter imigresen di setiap negeri telahpun tutup perkhidmatan pembaharuan permit pekerja asing sejak 2 Mei sehingga hari ini, dan MYEG dijadikan monopoli perkhidmatan pembaharuan permit pekerja asing sekali lagi. Kenapakah kerajaan tidak tunaikan pengumumannya?
Kalau kita buat satu pengiraan, fi pembaharuan termasuk levi dan fi Pas Lawatan Kerja Sementara (PLKS) yang dibayar oleh majikan daripada semua sektor kepada MYEG melalui transaksi talian ialah lebih kurang RM1,500. Negara kita mempunya 2.1 juta pekerja asing setakat Oktober pada tahun lepas, jadi jumlah pendapatan daripada pembaharuan permit ialah RM3.15 bilion setahun. Saya ingin tahu tentang prosedur pembayaran balik amaun ini daripada MYEG kepada pihak kerajaan.
Memandangkan kerajaan telah menyerap fi pemerosesan RM35 yang dikenakan oleh MYEG bagi setiap permohonan pada awal tahun ini. Ini bermaksud kerajaan memberi subsidi RM35 bagi setiap permohonan pembaharuan permit pekerja.
Sekiranya MYEG mendapat RM35 daripada kerajaan untuk setiap permohonan dan sekiranya syarikat ini menangani pembaharuan permit untuk kesemua 2.1 juta pekerja asing di Malaysia, maka MYEG dapat memperolehi pendapatan RM73.6 juta setahun.
Saya ingin tanya, kenapakah kerajaan menyerahkan perkhidmatan yang mendatangkan pendapatan sebanyak RM73.6 juta setahun ini kepada satu syarikat swasta? Kenapakah perkhidmatan ini tidak dilakukan oleh pegawai imigresen memandangkan ini memang kerja pegawai imigresen?
Kesulitan Maklumat Pemohon dikompromi
———————————————————–
Pegawai imigresen dilatih untuk menangani dan memelihara kesulitan dokumen majikan dan pekerja asing, dan mereka ditugaskan untuk mengeluarkan sticker “Pas Lawatan Kerja Sementara” (PLKS). Soalan saya, apakah staf MYEG dilatih untuk menjalankan urusan tersebut? Apakah pejabat MYEG mengikut Standard Operating Procedure (SOP) Jabatan imigresen dari segi pemerosesan PLKS pekerja asing?
Di sini saya ingin bangkitkan 2 kes yang diberitahu oleh agen pekerja asing kepada saya:
Kes 1:
———
Pada Januari tahun ini, bila MYEG diumumkan akan mengambil alih pembaharuan permit yang ditangani oleh imigresen, CLAB (Construction Labour Exchange Berhad) telah menghantar 200 passport kepada MYEG untuk tujuan pembaharuan dan membuat bayaran melalui sistem talian, tetapi CLAB tidak terima permit pekerja dalam tempoh yang diperlukan daripada MYEG. Jadi, bila perkhidmatan kaunter imigresen buka semula dalam bulan Februari, CLAB pun minta MYEG pulangkan kesemua 200 passport kepadanya untuk diproseskan di kaunter imigresen, waktu itu pegawai CLAB baru sedar MYEG langsung tidak proses permohonannya dan pekerja asing mereka telahpun berada di Malaysia melebihi tempoh ataupun “overstay’ lebih satu bulan walaupun CLAB telah menjelaskan bayaran kepada MYEG. CLAB kemudian terpaksa bayar kompound atas “overstay” pekerjanya kepada jabatan imigresen demi mendapat permit baru daripada imigresen. Selepas itu, CLAB juga menghadapi masalah pemulangan fi daripada MYEG juga.
Kes 2:
———
Satu kilang di Johor Baru buat pembaharuan permit di MYEG dan lewat terima permit pekerja. Selepas itu, pekerja kilang itu kemudian ditahan oleh polis kerana mereka “overstay’ di Malaysia tanpa permit. Pihak majikan menunjukkan resit online MYEG yang mereka bayar kepada pihak polis, tetapi pihak polis enggan mengiktiraf resit MYEG. Selepas itu, apabila majikan minta bantuan daripada imigresen, pegawai imigresen minta dia pergi berjumpa MYEG kerana permit kilang itu dibaharui melalui MYEG dan bukannya imigresen. Akhirnya, MYEG minta tambahan RM100 lagi sebagai fi Special Pass (SP) bagi pekerja yang “overstay” untuk melanjutkan permit pekerja kilangnya.
Saya difahamkan mengikut Akta immigration, hanya pegawai imigresen dibenarkan untuk mengeluarkan Special Pass kepada pekerja asing, apakah MYEG dibenarkan untuk mengeluarkan Special Pass dari segi undang-undang?
Selain itu, MYEG menggaji “motorboy” untuk hantar permit pekerja asing (PLKS) kepada pihak majikan. Apakah “motorboy” ini akan menjadi alat yang mengeluarkan permit pekerja palsu bagi pekerja yang haram ataupun “overstay” di Malaysia? Saya diberitahu bahawa kes seperti ini telahpun berlaku, di mana pekerja yang lari daripada bekas majikannya ataupun “overstay” diberikan permit baru. Apakah kita membenarkan penyelewengan kuasa dan korupsi berlaku di bawah MYEG?
Pada masa dahulu, Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) Indonesia, Burma, & Bangladesh dibenarkan untuk menyerah diri kepada pegawai penguatkuasa imigresen dengan bayar denda RM400 dan mereka pun boleh pulang ke negara asal mereka masing-masing. Tetapi sekarang, semua PATI yang ingin pulang ke negara asal mereka mesti bayar RM400 kepada beberapa syarikat swasta terlebih dahulu, iaitu: PATI Indonesia bayar kepada International Marketing and Resources Sdn Bhd (IMAN), PATI Burma bayar kepada Bukit Megah Sdn Bhd dan PATI Bangladesh bayar kepada Kericom Sdn Bhd.
Selepas jelaskan bayaran, PATI dikehendaki bayar bayaran tambahan RM400 kepada bahagian penguatkuasaan imigresen. Apakah rasional kerajaan untuk membenarkan syarikat-syarikat kroni ini untuk mengaut keuntungan daripada PATI yang ingin balik ke Negara asal mereka? Bukankah ini satu bentuk korupsi juga?